طالبان در سمنگان پیکرهای تیرباران‌شده دو نفر را در معرض دید عموم قرار دادند

طالبان مدعی‌اند که افراد کشته‌شده عضو داعش بودند

درگیری پس از آن صورت گرفت که طالبان به قصد بازرسی به خانه‌های مردم وارد شدند-عکس:ارسالی به ایندیپندنت فارسی

پیش‌ازظهر سه‌شنبه، ۲۸ تیر، در پی یک درگیری میان طالبان و افراد مسلح در کارته مجاهد شهر ایبک، مرکز استان سمنگان در شمال افغانستان، دست‌کم شش نفر از دو طرف کشته و شماری هم زخمی شدند. پس از پایان این درگیری، طالبان پیکرهای تیرباران‌شده دو تن را در چهارراه مرکزی شهر ایبک، در معرض دید عموم قرار دادند.

یکی از ساکنان کارته مجاهد که شاهد درگیری بود، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که درگیری حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز شد و حدود دو ساعت ادامه یافت. به گفته او، درگیری پس از آن رخ داد که طالبان به قصد بازرسی به خانه‌های مردم وارد شدند و ساکنان یکی از خانه‌ها در کارته مجاهد در واکنش به ورود طالبان، با آنان درگیر شدند. پس از آغاز درگیری، ده‌ها تن نیروی طالبان این ناحیه را محاصره کردند. این منبع افزود که سه نفر از افراد مسلح و سه نفر از اعضای طالبان در این درگیری کشته و شماری از اعضای طالبان هم زخمی شدند.

در یک گزارش محرمانه طالبان که سید محمد سعیدی، مسئول امور مرزها و اقوام و قبایل طالبان در سمنگان به مسئولان ارشد این گروه به کابل فرستاد، آمده است سه فرد مسلحی که در درگیری با اعضای طالبان در کارته مجاهد کشته شدند، اعضای داعش بودند. در این گزارش که یک نسخه آن با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، ادعا می‌شود که سه فرد دیگر زنده دستگیر شده‌اند و یکی از آن‌ها که متواری شد، تحت تعقیب است. فرماندهان طالبان در سمنگان در مورد تلفات افراد خود جزئیاتی ارائه نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه در سمنگان می‌گوید که داعش هیچ‌گاه در کارته مجاهد که درگیری در آن رخ داد، فعالیتی نداشته است؛ اما شماری از افراد با گرایش سلفی در آن منطقه زندگی می‌کنند و ممکن است افراد کشته‌شده به دلیل همین گرایش و از بیم کشته شدن به دست طالبان، با آنان درگیر شده‌ باشند.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند، موج کشتار سلفی‌ها در افغانستان افزایش یافت. هفته گذشته، شیخ سردار ولی ثاقب، رئیس علمای سلفی‌‌های افغانستان، در کابل کشته شد. هواداران شیخ ثاقب طالبان را به قتل او متهم کردند اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که شیخ ثاقب با امارت طالبان بیعت کرده بود و طالبان با او مشکلی نداشتند.

طالبان از دو روز پیش در سمنگان عملیات بازرسی خانه‌‎های مردم را آغاز کرده‌اند. افراد طالبان روز دوشنبه، هنگام بازرسی خانه عبیدالله غازی، رئیس امنیت ملی سمنگان در دولت پیشین، به قصد یافتن اسلحه، پسر او را شکنجه کردند.